Καθ. Δημήτριος Τσελεγγίδης – Δόγμα η προσκύνηση των Ιερών Εικόνων στην Εκκλησία.

Η Εκκλησία είναι εκείνο το νοσοκομείο που μας θεραπεύει. Γιατρός είναι ο ίδιος ο Χριστός. Αρχιερείς, ιερείς και άλλοι είναι το νοσηλευτικό προσωπικό. Τα φάρμακα που παρέχονται είναι τέλεια και δεν αφήνουν ούτε ουλή ασθενείας. Τέλεια θεραπεύεται ο άνθρωπος, λέει ο Ιερός Χρυσόστομος, επειδή αυτά τα φάρμακα ενεργούν ακτίστως. Έχουνε μεν εξωτερική, υλική, αισθητική μορφή, όπως είναι το νερό του Βαπτίσματος, όπως είναι το νερό του Αγιασμού, όπως είναι ο Άρτος και ο Οίνος, αλλά εντός αυτών υπάρχει η Θεότητα.

Έτσι και μία Εικόνα, που είναι και αυτή φορέας της ακτίστου Θεότητας… Δηλαδή, αγιάζεται ο άνθρωπος λέει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός π.χ., μια και την ανέφερα την Εικόνα, όχι μόνο κατά τα μάτια. Μάλιστα την χαρακτηρίζει ως την πρώτη των αισθήσεων. Αγιάζονται τα μάτια όταν βλέπουν μία Εικόνα της Εκκλησίας επειδή είναι φορέας της Χάριτος του εικονιζομένου. Και όταν την προσκυνά, επειδή είναι μία πιο εγγύτερη σχέση, παίρνει κατεξοχήν τότε την Χάρη του Αγίου.

Στην περίπτωση αυτή λέει ο Άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης στην Β’ φάση της εικονομαχίας, ότι και να πει κάποιος πως η Θεότητα είναι παρούσα [σ.σ. στις Εικόνες] δεν σφάλλει, αλλά με μία ένωση η οποία είναι χαρισματική. Δηλαδή, δεν είναι αγιασμένο το χρώμα, το ξύλο, το μέταλλο, αλλά η μορφή που εικονίζεται και στην οποία μεταβαίνει αυτή η προσκύνηση.

ΑΡΑ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΔΟΓΜΑ ΠΛΕΟΝ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ. … Στα πρακτικά βλέπουμε τις αποφάσεις της Οικουμενικής Συνόδου για την Εικόνα. Λέει ότι όποιος δεν τις προσκυνά, αυτός αν είναι κληρικός καθαιρείται και αν είναι λαϊκός αφορίζεται.

Άρα δεν αποτελεί μία «ευσεβή καλή συνήθεια», αν θέλεις προσκυνάς, αν θέλεις δεν προσκυνάς. ΑΝ ΔΕΝ ΠΡΟΣΚΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟΝΔΗΠΟΤΕ ΛΟΓΟ, [σ.σ. όπως π.χ. όταν προσκυνάς το φίμωτρο ή όταν κάνεις υπόκλιση] ΤΟΤΕ ΕΣΥ ΕΙΣΑΙ ΕΚΤΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ.

Θα μου πείτε, και αυτό που το κάνουν τόσοι και τόσοι, αυτοί είναι καταδικασμένοι, αφορισμένοι;

Εγώ θα σας πω ΝΑΙ. Άσχετα το ότι δεν τους ήρθε αφορισμός συγκεκριμένος από την ηγεσία της Εκκλησίας γιατί δεν ασχολείται με αυτό το θέμα.

Θέλει να σε πληροφορήσει για την ληξιαρχική πράξη αυτού που θα ζεις. Δηλαδή όπως για κάθε αμαρτία που μας απενεργοποιεί την εν εμοί βασιλεία το εισπράττουμε εν πάση αισθήσει.

Πώς;

Δεν έχουμε κοινωνία με τον Θεό.

Ας ρωτήσει κάποιος τον εαυτό του ενόσω δεν τηρεί τις προδιαγραφές της ζωής της Εκκλησίας -και βασικά «προδιαγραφές» εννοώ την δογματική της διδασκαλία-, ας υποστηρίξει ότι ζει μέσα του ο Χριστός.

Αλλά έρχεται αυτό το πράγμα και το λέει η Οικουμενική Σύνοδος. Και μας βοηθάει αυτό το πράγμα. Γιατί; Για να μην ψαχνόμαστε πολύ. Σου λέει, αυτό δεν έκανες; Ήταν επόμενο.

Όταν δηλαδή ο Αδάμ δεν τήρησε την εντολή. Είπε ο άσαρκος Λόγος και Δημιουργός ότι να μην φάτε από αυτόν τον καρπό και όταν θα φάτε θα πεθάνετε.

ΠΕΘΑΝΕ Ο ΑΔΑΜ ΜΟΛΙΣ ΤΟ ΕΦΑΓΕ;

Λένε οι Πατέρες.. ΝΑΙ… ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΣ. Μια και μιλάμε για την πνευματική ζωή.

Και από πού φαίνεται ότι πέθανε πνευματικώς, ότι δεν κοινωνούσε πλέον με τον Δημιουργό του;

Όταν άκουσε τον θόρυβο κρύφτηκε. Του λέει, γιατί κρύφτηκες; Λέει, είμαι γυμνός.

Μα γυμνός ήτανε πάντα.

Ποιός σου είπε ότι είσαι γυμνός;

Γίνεται ολόκληρη συζήτηση για να μετανοήσει ο Αδάμ. Και ο Αδάμ μένει και η Εύα αμετανόητοι.

Δηλαδή θέλω να πω για τον πνευματικό θάνατο που προηγείται. Αλλά να το κλείσω το θέμα με τον βιολογικό θάνατο που κατ’ οικονομία του το αφήνει, γιατί βλέποντας μετά την ταλαίπωρη ζωή του στην πράξη με το να μην τηρεί την εντολή -τις προδιαγραφές- μετανοεί και σώζεται ο Αδάμ. Γιατί ο Αδάμ είναι άγιος τώρα και η Εύα είναι αγία. Είναι στον Παράδεισο επειδή μετανόησαν.


ΣΧΟΛΙΟ: Οι Xριστιανοί σήμερα, έτσι όπως πάνε τα πράγματα, θα πρέπει να ζήσουνε πολλά πολλά ταλαίπωρα χρόνια για να έλθουν σε μετάνοια επειδή οι δεσποτάδες δεν τους αφήνουν να αγιάσουνε μια ώρα αρχύτερα μέσα στους Ναούς. Αντί να μας κάνουνε ετοιμοπόλεμους πνευματικά, μας παχαίνουνε συνέχεια με ξύγκια «επειδή μας αγαπάνε»! «Έλα με την μασκούλα σου», «έλα με την απιστία σου», «αγκάλιασε την αδυναμία σου», «σ’ αγαπάμε, κι ο Θεός σε αγαπάει»!! Όλα αυτά τα χρόνια κάνανε τους Χριστιανούς μουρόχαυλους για να τα ‘χουνε καλά με την εξουσία. Μαλθακούς, φοβισμένους, ανίκανους, δειλούς, ευκολόπιστους, κοιμισμένους, ακατήχητους. Η ντροπή της κοινωνίας. Στο Αμέρικα, στον Καναδά τους δίνουνε σουβλάκια μετά την Θεία Λειτουργία κι ας είναι νηστεία! Κι εδώ, στην μήτρα της Ορθοδοξίας, αφήνουνε ΑΝΟΙΧΤΑ, ΔΗΜΟΣΙΑ τον κάθε φοβισμένο να προσβάλλει τις Εικόνες και να ξηλώνει τα δόγματα της Εκκλησίας!

ΩΣ ΠΟΤΕ;;;


Η απομαγνητοφώνηση είναι απόσπασμα από το Α’ μέρος της συνέντευξης εδώ: Η Πνευματική και Εκκλησιαστική Κρίση: Συνέντευξη του Καθηγητή Δημήτρη Τσελεγγίδη (Μέρος Α’)

ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ

5 thoughts on “Καθ. Δημήτριος Τσελεγγίδης – Δόγμα η προσκύνηση των Ιερών Εικόνων στην Εκκλησία.

  1. Εξαιρετικό κείμενο!!!!
    Είναι δυνατόν νά λέμε πώς είναι αίρεση καί βλασφημία η είσοδος στον Ναό με φίμωτρο αλλά κατανοούμε την αδυναμία, απιστία τού αδελφού?
    Αν μου βρείτε παρόμοια αντιμετώπιση αιρετικών, αιρετιζοντων από την παράδοση της εκκλησίας….
    Η αλήθεια είναι πάντοτε καί απλή καί αφοπλιστικη…
    Φοβάσαι νά εισέλθεις στον Ναό με το πρόσωπο καθαρό, ας αναρωτηθείς σε ποιόν Θεό πιστεύεις ….

  2. και πως είναι δυνατόν οι δεσπότες που μας οδηγούν στην απώλεια αφού δεν πιστεύουν οι ίδιοι όντως τυφλοί, να είναι εκκλησία;
    το σύνολο των δεσποτάδων ήταν κάποτε με τον Αρειο !!!!,ο Μέγας Αθανάσιος μόνος του πίστευε αυτα που πιστεύουμε εμείς,. που ήταν η εκκλησία; στους δεσποτάδες;
    (πόσο μάλλον τώρα που έχουν πέσει στους κόσμου τις αιρέσεις π.χ. Κολυμπαρίου, ουκρανικού αυτοκεφάλου, Ανάσταση πριν τις 12, ενσωμάτωση ομοφυλοφιλίας στο σώμα της εκκλησίας, αλαζονεια και νεοπλουτισμό ως το ύψος του Ουρανου, ….κ.α.)?

  3. Ευτυχώς δεν μας υποχρέωσαν να έχουμε πιστοποιητικά εισόδου. Είπα στα γραφεία ,τέρμα η υπακοή τέρμα το «προσκυνώ» και κατ’ επιλογήν πλέον τα εφαρμόζω. Ιερέας δεν μου έδωσε αντίδωρο γιατί δεν έβγαλα τη μάσκα και του μολύνω την χείραν.Κατηγορηματικά του είπα ,εγώ δεν προσκυνώ με μάσκα. Την αφαιρώ στη Μικρή και τη Μεγάλη ΕΊΣΟΔΟ στο ΠΙΣΤΕΎΩ, ΕΥΑΓΓΈΛΙΟ ΠΆΤΕΡ ΗΜΏΝ ΆΞΙΟΝ ΕΣΤΊΝ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΆ ΜΕΤΆΛΗΨΗ. Έξω ηρωτήθην τι συνέβη. Ε! Η εικόνα ξύλο είναι μου είπαν. Θύμωσα και απάντησα για την επικοινωνία μέσω της ΘΕΙΑΣ ΧΑΡΙΤΟΣ τον πνευματικό αγώνα του αγιογράφου την προσευχή τη νηστεία τη Χάρη που επιζητά για να δημιουργήσει τη μελέτη του βίου του Αγίου τη μορφή του.Και τέλος για την ανάγκη του ανθρώπου να παίρνει δύναμη πνευματική.

    • Μου είπε ένας αδελφός ότι δεν είναι σίγουρος αν τρολάρετε, ανεβάζω λοιπόν το σχόλιό σας με την καλή πίστη ότι αυτά που γράφετε είναι αληθινά. Καλή μου κυρία, τί πάει να πει «κατ’ επιλογήν πλέον τα εφαρμόζω»; Ήρθατε σε αυτό το ιστολόγιο να μας πείτε ότι κάνετε αντίσταση επειδή βγάζετε την μάσκα πού φοράτε στο Ευαγγέλιο, στο Πιστεύω και όπου αλλού ΕΣΕΙΣ κρίνετε σωστό; Πώς και δεν κολλάτε εκείνες τις ώρες που βγάζετε την μάσκα αλλά θα κολλούσατε τις άλλες που την φοράτε; Έχετε μία θεωρία επ’ αυτού;
      Πείτε μου… αν βλέπετε τον εαυτό σας σε αυτήν την προφητεία του Οσίου Θεοφάνη του Έγκλειστου για το πνεύμα της αποστασίας στους έσχατους καιρούς:
      «Κάθε κράτος θὰ ἔχει τὴν δική του πίστη, ὕστερα κάθε νομός, κάθε πόλη καὶ στὸ τέλος πιθανὸν κάθε μυαλὸ θὰ ἔχει τὴν δική του ὁμολογία. Διότι ὅταν οἱ ἄνθρωποι δὲν δέχονται τὴν θεοπαράδοτη πίστη, φτιάχνουν τὴν δική τους, διαφορετικὰ δὲν γίνεται. Καὶ ὅλοι θὰ ὀνομάζονται «Χριστιανοί».»
      Στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού ΔΕΝ κάνουμε ο καθένας ό,τι μας κατέβει στο κεφάλι. ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ τους Πατέρες, την Παράδοση της Εκκλησίας. Και αν δεν ξέρουμε τί λένε οι Πατέρες, ή ακόμη χειρότερα ποιοί είναι οι Πατέρες, ψάχνουμε να μάθουμε. Δεν θα έχουμε καμία δικαιολογία ενώπιον του Κυρίου την ώρα της Κρίσεως αν πούμε ότι δεν γνωρίζαμε. Δεν φταίτε όμως εσείς, φταίνε κάποιοι άλλοι για αυτό το ΜΠΑΧΑΛΟ που δημιουργήθηκε. Θέλετε να κάνετε αντίσταση; Μήν πάτε σε Εκκλησίες που φοράνε μάσκες. Ο Θεός να μας ελεήσει όλους.

Σχολιάστε