Καθαγιασμός Τιμίων Δώρων, Ανάσταση και Θεία Μετάληψη.

Αρχιμ. Σάββας Αγιορείτης

Ίσως μερικοί να μην το ξέρουνε ότι δεν επιτρέπεται ένας Χριστιανός να κοινωνήσει την ίδια ημέρα δύο φορές και ένας Ιερέας επίσης να λειτουργήσει δύο φορές την ίδια ημέρα, μέσα δηλαδή στο ίδιο 24ωρο. Οπότε όσοι κοινωνούν το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου, θα πρέπει να κοινωνήσουν μετά το μεσονύκτιο, το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου για την Κυριακή.

Το λέω αυτό τώρα γιατί έχει δημιουργηθεί σύγχυση τώρα με όλα αυτά που εξαγγέλθηκαν. Επίσης και ο λειτουργός που θα λειτουργήσει το πρωί δεν πρέπει να λειτουργήσει πριν τις 12 αλλά μετά τις 12. Και όπως έλεγε και ο μακαριστός και σοφός Γέροντας π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος, τουλάχιστον ο καθαγιασμός των Τιμίων Δώρων πρέπει να γίνει μετά την δωδεκάτη.

Εύχομαι να έχουμε καλή Ανάσταση και όχι μόνο εξωτερικά αλλά και εσωτερικά στις ψυχές μας και εξωτερικά στην Πατρίδα μας και στους συμπατριώτες μας και σε όλους τους Ορθοδόξους αλλά και σε όλη τη γη. Να ευχηθούμε να μετανοήσουμε όλοι γιατί τα επερχόμενα δεινά πλησιάζουν όπως φαίνεται όλο και περισσότερο γιατί ακριβώς δεν υπάρχει μετάνοια. Όμως οι προσευχές έστω και την τελευταία ώρα και η μετάνοια μπορεί να αντιστρέψουν την πορεία την καταστροφική που έχουν πάρει τα πράγματα. Καλή λοιπόν και ευλογημένη Ανάσταση.

Συμπληρωματικά σε αυτό που λέγαμε προηγουμένως θα πρέπει να πούμε ότι σύμφωνα με τον Άγιο Νικόδημο η Ανάσταση του Κυρίου έγινε μετά την 6η ώρα της νυκτός, δηλαδή μετά τις 12 τα μεσάνυχτα. Και η θεία Μετάληψη που είναι Ανάσταση προσωπική μας, εφόσον βέβαια μεταλαμβάνουμε αξίως, ζούμε την Ανάσταση του Χριστού όταν μεταλαμβάνουμε και πανηγυρίζουμε αυτήν την Ανάσταση, και η δική μας η Μετάληψη θα πρέπει να είναι μετά τις 12, όπως έγινε η Ανάσταση του Κυρίου μετά το μεσονύκτιο.

Καταλαβαίνουμε ότι δεν πρέπει να πάρουμε Θεία Μετάληψη πριν τις 12 γιατί ακόμα είμαστε στο Σάββατο, όσο κι αν λένε κάποιοι ότι λειτουργικά έχουμε μπει έτσι εκκλησιαστικά στην Κυριακή. Όμως για τη Θεία Μετάληψη και για πάρα πολλά άλλα που έχουμε μέσα στην Αγία μας Εκκλησία, το ημερονύκτιο είναι το όριο όπως και για τη νηστεία. Αν κάποιοι κοινωνήσουν πριν τις 12 και καταλύσουν και τις 12 παραβαίνουνε Κανόνες της Εκκλησίας μας. Δεν επιτρέπεται να λήξει η νηστεία πριν το μεσονύκτιο του Μεγάλου Σαββάτου. …

***

Ἀρχιμ. Σάββας Ἁγιορείτης, Ὀρθόδοξες Ὁμιλίες -https://www.youtube.com/watch?v=EENG_kgOwAU&t=183s

16 thoughts on “Καθαγιασμός Τιμίων Δώρων, Ανάσταση και Θεία Μετάληψη.

  1. Αυτό που λέει για τον πατέρα Επιφάνιο, ότι δίδασκε τουλάχιστον η επίκληση να γίνει μετά την 12η, το επιβεβαιώνω κι εγώ. Το έχω ακούσει από πνευματικοπαίδι του. Νομίζω αυτό ήταν και το κριτήριο του π. Βασιλείου Βολουδάκη σε όσα είπε, ότι δηλαδή τα υπόλοιπα όλα μπορούν να γίνουν και πριν τις 12 του Σαββάτου, φτάνει η Θεία Λειτουργία, και, κυρίως, η «καρδιά» της, η επίκληση να γίνει μετά τις 12. Αλλά μην επιμείνω πολύ σ’ αυτό, δεν είναι αυτός ο σκοπός μου, άλλωστε έχετε άλλη ανάρτηση που το συζητάτε αυτό!

    Τώρα όμως πώς γίνεται ο Ιωήλ Εδέσσης που μας κατακεραύνωσε κιόλας, ο Συμεών Νέας Σμύρνης, ο Παροναξίας Καλλίνικος… ξεχνάω κανέναν; Που ήταν κατευθείαν πνευματικοπαίδια του γέροντα. Ή άλλοι που δεν ήταν πνευματικοπαίδια αλλά είχαν επαφή, όπως ο Σπάρτης Ευστάθιος, ή νομίζω και ο Ναυπάκτου (;). Πώς γίνεται αυτό να το ξέρω εγώ και να μην το ξέρουν αυτοί. Φαίνεται η αρχιερωσύνη προκαλεί και μια κάποια αμνησία.

    Χριστός Ανέστη αδελφή.

    • Δεν ξέρω άν ο π. Επιφάνιος έθετε ως όριο τον καθαγιασμό ή το » ευλογητός » , δεν το έχω διαβάσει ή δεν έδωσα σημασία και για ποιά εξαιρετική περίπτωση το είπε , άν το είπε . Σημασία έχει οτι ο π. Επιφάνιος άν και λειτουργούσε στην πλέον κακόφημη και υποβαθμισμένη περιοχή του κέντρου της Αθήνας και πάντα υπήρχε πρόβλημα κυκλοφορίας μετά τα μεσάνυκτα , ποτέ δεν άρχιζε την Θεία Λειτουργία πρίν τις 12.00. Άς μέ διορθώσει κάποιος άν δεν θυμάμαι καλά ή άν κάνω λάθος .

      Είναι αλήθεια οτι μπαινουμε στον πειρασμό για διαφόρους λόγους κυρίως για την επιστροφή στο σπίτι , νά πούμε οτι το θέμα είναι παρονυχίδα . Όμως δεν είναι παρονυχίδα και βλέπουμε πώς τραβώντας μία κλωστή ξυλώνεται όλο το πουλόβερ. Δεν μας κινεί την περιέργεια , γιατί τόση επιμονή της κυβέρνησης στις 12.00 κολλάει ενώ στις 9.30 δεν κολλάει ? Στις 2 Μαίου κολλάει ενώ στις 3 Μαίου δεν κολλάει !

      Η ευελιξία στον τρόπο και στον χρόνο τελέσεως των Ακολουθιών τους διευκολύνει στο » κοινό εορτολόγιο » που αποτελεί ένα οικουμενιστικό αίτημα .

      Νά μένουμε στην ακρίβεια αδελφοί μέ οποιοδήποτε κόστος την στιγμή , που αυτά δεν είναι απλώς ένα έθος , αλλά έχουν την θεολογική τους έννοια και έχουν το κύρος αποφάσεων Οικουμενικών Συνόδων . Αποτελούν ένα φράγμα .

      Κατόπιν όλων αυτών καμμία συμβιβαστική φόρμουλα δεν είναι επιτρεπτή , δηλαδή νά κάνουμε άλλη φορά την τελετή της Αναστάσεως και άλλη την Θεία Λειτουργία , για νά ικανοποιήσουμε όλα τα γούστα .

      • Νά συμπληρώσω .

        Τί θα πεί Ακολουθία της Αναστάσεως και Λειτουργία της Αναστάσεως ? Αυτά χωρίζουν απ’ αλλήλων ? Η Ακολουθία της Αναστάσεως είναι το χαρμόσυνο άγγελμα της Αναστάσεως , το οποίο έγινε στις Μυροφόρες το πρωί της Κυριακής . Κακώς γίνεται αυτός ο διαχωρισμός . Σε κάθε περίπτωση το μόνο που εξυπηρετεί είναι νά αποφύγουν οι παπάδες το πικρό ποτήρι της παρακοής
        καί ομολογίας . Ο διαχωρισμός καταστρέφει την λαμπρότητα και το μήνυμα της πανηγύρεως .

      • Χριστός Ανέστη!

        Κοιτάξτε, όταν υπηρετούσα στο στρατό, σε νησί, υπήρχε ο ιερέας της ταξιαρχίας, ένας ήταν, που γυρνούσε στα, πόσα ήταν, τρία τάγματα πεζικού, ένα μηχανοκίνητο, ένα πυροβολικού, μια μονάδα καταδρομέων, δεν ξέρω μήπως γυρνούσε και στα φυλάκια ή σε στρατόπεδα εξωτερικών λόχων. Δε θά ‘χαμε και τίποτα μονάδες διαβιβάσεων και υλικού πολέμου; Θά ‘χαμε. Ας πούμε καμιά δεκαριά μονάδες στρατού ξηράς, τις γυρνούσε το Μέγα Σάββατο και έκανε την παννυχίδα της Αναστάσεως. Τουλάχιστον καμιά δεκαριά. Μην πω και παραπάνω. Φυσικά δεν έκανε λειτουργίες σε όλα αυτά. Δεν ξέρω πού λειτουργούσε το βράδυ, πιθανολογώ στο παρεκκλήσιο στην έδρα της ταξιαρχίας. Έτσι, η μονάδα μου είχε ακούσει το Χριστός Ανέστη στις 7 η ώρα το απόγευμα. Εγώ πάλι είχα καταφέρει να χωθώ και σ’ ένα άγημα που θα πήγαινε να παρουσιάσει όπλα την ώρα του Χριστός Ανέστη και στο διπλανό χωριό, οπότε το άκουσα και στις 12 σε εκκλησία! Αλλά δε θα σας ζαλίσω τώρα με ιστορίες από το στρατό!

        Θέλω να πω ότι υπό τις Α, Β, Γ, Δ ανώμαλες συνθήκες γίνονται διάφορα. Αυτό που δεν γίνεται, οπωσδήποτε δεν δικαιολογείται με τίποτα από τις συνθήκες που επικρατούν επί του παρόντος στον τόπο μας, είναι δύο Θείες Λειτουργίες την ίδια μέρα.

        Σχετικά μ’ αυτό που έγραψα για τον πατέρα Επιφάνιο, απλά μετέφερα τι είχε μεταφερθεί και σε μένα, συζητώντας σχετικά με τις σύντομες αγρυπνίες / νυχτερινές λειτουργίες που γίνονται σε αστικές ενορίες. Και το οποίο ταυτίζεται με αυτό που μετέφερε εδώ η ιστολόγος μας από τον πατέρα Σάββα. Το έγραψα δηλαδή προς επίρρωσιν των όσων γράφει η ανάρτηση. Προσωπικά μάλλον είμαι σχετικά νέος ώστε δεν μπορώ να θυμάμαι τι γινόταν στις αγρυπνίες στο παρεκκλήσιο που λειτουργούσε ο γέροντας! Δώστε, πάντως, παρακαλώ, σημασία στη λέξη «τουλάχιστον». Τουλάχιστον η επίκληση να γίνεται μετά την 12η. Αυτό είναι το άκρον άωτον, το μη παρέκει, αυτή είναι η άκρα οικονομία για την περίπτωση, έτσι το κατάλαβα εγώ όταν μου το είπαν.

        Πάντως θέλω να διευκρινίσω ότι είμαστε μαζί στη διαμαρτυρία μας γι’ αυτά που έγιναν το Μέγα Σάββατο, δεν διαφωνούμε. Για να καταλάβετε πόσο μαζί είμαστε, να σας πω ότι ελλείψει άλλων επιλογών, προτίμησα να μείνω στο σπίτι μου και να μην παραβρεθώ στη βραδυνή λειτουργία του Μεγάλου Σαββάτου. Εκκλησιάστηκα και κοινώνησα το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου, επίσης και του Αγίου Γεωργίου, αλλά απέφυγα συνειδητά το βράδυ.

  2. Τελικά η εν Αντισιοδώρω Σύνοδος στην οποία στηρίζονται ο π. Σάββας και οι άλλοι ποιους κανόνες έχει, ποιοι επίσκοποι έλαβαν μέρος?
    Γνωρίζει κανείς?

  3. Ναι, αυτό το γνωρίζω αλλά δε γνωρίζει κανείς τίποτε άλλο σχετικά μ’αυτή τη Σύνοδο;;
    Δεν υπάρχει κάποια άλλη αναφορά για αυτή τη Σύνοδο πέραν του αγίου Νικοδήμου;;
    Αλλού είδα την ημερομηνία 613 αλλού 913 .. δεν είναι σίγουρη ούτε η ημερομηνία της Συνόδου;;

    • Σίγουρα υπάρχει κύριε, απλά θα πρέπει να ψάξετε. Εκτός εάν νομίζετε ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης αναφέρει την εν λόγω Σύνοδο χωρίς να υπάρχει !!!

    • Και βέβαια …. κύριε….. ;;;; να σας πω ότι από την αρχή κατάλαβα ότι είστε ΤΡΟΛ, αλλά είπα να απαντήσω για να δω που θα το πάτε. Και φυσικά το πήγατε ακριβώς εκεί που το περίμενα…. γι’ αυτό μην απορείτε με την …. «κοπτοραπτική» μου…. ξέρετε εσείς ! Τώρα μάλιστα είδα ότι και στις Ακτίνες εμφανιστήκατε με άλλο όνομα «Αντώνης» και κάνατε την ίδια ερώτηση.
      http://aktines.blogspot.com/2021/05/2021.html#more
      Είστε και παντελώς άσχετος με το θέμα τρομάρα σας γι’ αυτό και το ‘χω απορία. Είναι αυτό που κάνετε κάποιο αρρωστημένο χόμπυ ή πληρώνεστε με την ώρα;

  4. Μερικοί αδελφοί της ιστοσελίδας (πχ. Κοσμάς) κλπ. αλλά και δικαιολογητές και υποστηρικτές Επίσκοποι, Ηγούμενοι, λαικοί κλπ. της Ανάστασης του Σαββάτου δηλ. το να αναφωνείται το «Χριστός Ανέστη» ημέρα Σάββατο κι ενώ ο Χριστός βρίσκεται ακόμη στον τάφο αλλά απλώς η Αγία Κοινωνία (κι όχι η Θεία Λειτουργία) να γίνεται μετά τις 12μμ, χρησιμοποιούν το επιχείρημα οτι αυτό γίνεται σε πολλές άλλες περιπτώσεις πχ. σε απομακρυσμένα χωριά χωρίς παπά, από στρατιωτικές ή άλλες ανάγκες κλπ. Οι πράξεις στη χριστιανική ζωή κρίνονται από την αγαθή πρόθεση και το αγαθό κίνητρο, γιατί τότε είναι σύμφωνες με το Αγαθό δηλ. γίνονται κατά Θεό και μόνον τότε είναι Θεάρεστες. Στις αναφερόμενες περιπτώσεις , η αγαθότητα είναι να μην μένουν χριστιανοί αλειτούργητοι κι ακοινώνητοι ημέρα Ανάστασης λόγω έλλειψης παπά και δεν παραβιάζει καμία διδασκαλία της Εκκλησίας μας. Η λατρευτική οικονομία και ελαστικότητα εφαρμόζεται μόνον αν εξυπηρετεί τη σωτηρία των ανθρώπων όχι όταν την εμποδίζει. Η απόφαση των Ιεραρχών να εισάγουν αυτή την καινοτομία της Σαββατιάτικης Ανάστασης, η οποία είναι προφανές θα διατηρηθεί στο μέλλον και δεν είναι προσωρινή, από ποια αγαθότητα προθέσεων προέκυψε ; από την «αγαθότητα» της συμμόρφωσης της εκκλησίας δηλ. των πιστών στην κοσμική εξουσία την οποία αυτή αναγνωρίζουν πλέον ως κεφαλή τους και εντολέα τους κι όχι το Χριστό εισάγοντας Καισαροπαπισμό και από την «αγαθότητα» του φόβου της αρρώστιας δηλ. της φιλαυτίας εισάγοντας ως υπέρτατο αγαθό τη σωματική υγεία κι όχι την υγεία της ψυχής και κατ’ επέκταση, τη θέωση του ανθρώπου περιφρονώντας την αγάπη προς το Θεό δηλ. την τήρηση των εντολών Του. Και τα δυο καταπατούν τη διδασκαλία της Εκκλησίας του Χριστού, διότι ο Κύριός μας δεν έθεσε την προς το Θεό αγάπη κάτω από τον περιορισμό και την προϋπόθεση να μην προκαλεί φθορά και βλάβη στο σώμα, οπότε τότε μπορεί να αρθεί και μάλιστα ο ελλειματικός άνθρωπος να είναι ο κριτής των προυποθέσεων της άρσης, αλλά τη θέλει απροϋπόθετη, ανόθευτη, αδιάλλακτη , ακλόνητη και αποκλειστική. Κατά τους Αγίους Πατέρες, ο Θεός είναι ζηλωτής και θέλει αποκλειστικότητα, δεν θέλει να λατρεύουμε άλλους «θεούς» . Παράδειγμα της απρουπόθετης αγάπης ώστε αυτή να είναι ανιδιοτελής και πραγματική αυτοθυσία, είναι ο ίδιος ο Κύριος, ο οποίος ποτέ δεν έθεσε την αγάπη προς το Πατέρα κάτω από τη σωτηρία του σωματός Του, ο γενάρχης Αβραάμ που έκανε το ίδιο με τη σωματική υγεία του γιού του Ισαάκ και οι αναρίθμητοι μάρτυρες της Εκκλησίας του Χριστού που αφιέρωσαν το σώμα και αίμα τους στην τήρηση των εντολών Του δηλ. στην αγάπη Του. Όλες αυτές οι σύγχρονες, άλλες «αγαθότητες» είναι εντελώς «εκ του Πονηρού» , εκκοσμικευμένες, νόθες αντιλήψεις και παίζουν το παιχνίδι του Πονηρού, όπως και αυτοί που τις υποστηρίζουν και τις δικαιολογούν είτε ηθελημένα και φανατικά είτε αθέλητα και καλοπροαίρετα από μια άγνοια, ένα λανθασμένο συναισθηματισμό πχ. για να μην δαιρεθούμε και γίνει σχίσμα, να μην τσακωνόμαστε κλπ. Σχίσμα δημιουργεί αυτός που φεύγει οικειοθελώς από την Εκκλησία εισάγοντας μόνος του αυθαίρετες καινοτομίες και αλλοιώσεις δόγματος και λατρείας κατ΄εντολή μάλιστα απίστων ανθρώπων, καινοτομίες που δεν έχουν καμία σχέση με το Πνεύμα Χριστού . Αυτός πρέπει να σκεφτεί ότι κάνει σχίσμα και ότι αποχωρεί από την Εκκλησία και να προβληματιστεί για τις φοβερές συνέπειες για τη σωτηρία του. Έχουν τεράστια ευθύνη ενώπιον Θεού και ανθρώπων όσοι πραγματικά κατά τα άλλα ορθόδοξοι ιερείς και ιεροκήρυκες άμβωνος ή διαδικτύου με πολυάριθμους πιστούς ακολούθους ακροατές και οπαδούς, συμμορφώθηκαν στον Καίσαρα, πολιτικό και εκκλησιαστικό, αφελώς και απροβλημάτιστα και αναφώνησαν «Χριστός Ανέστη» εν ημέρα Σαββάτου παρασύροντας και το ποίμνιό τους ενώ πολυάριθμοι συναδέλφοί τους ανά την Ελλάδα , τους «εβαλαν τα γυαλιά» και κράτησαν ακλόνητη τη διδασκαλία (=το δόγμα) και την Ιερά Παράδοση της Εκκλησίας μας . Είναι καιρός να «στώμεν καλώς, να στώμεν μετά φόβου».

    • Συμφωνώ μαζί σας κύριε Παναγιώτη και να προσθέσω και κάτι άλλο. Μερικοί λένε ότι μ’ αυτό που έγινε, πολλοί άνθρωποι παρακολούθησαν για πρώτη φορά την Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία και δεν έφυγαν στο Χριστός Ανέστη κλπ. Το ότι μπορεί αυτό να έγινε, μπορεί. Το ότι μπορεί κάποιοι απ’ αυτούς τους ανθρώπους, παρακινούμενοι από την Αναστάσιμη Χαρά, να πλησιάσουν πιο συνειδητά την Εκκλησία και τα Μυστήρια, επίσης μπορεί.

      Το να βγάλει ο Θεός κάτι καλό από κάτι κακό, ούτε η πρώτη ούτε η τελευταία φορά θα είναι.

      Αυτό όμως δε σημαίνει ότι το κακό δεν είναι κακό, δεν σημαίνει ότι κακώς αντιδράσαμε όσοι αντιδράσαμε, δεν σημαίνει ότι είμαστε φαρισαίοι, τυπολάτρες, χριστιανοταλιμπάν, παλαιοωρίτες (!) όπως ήδη μας λένε, καταντάει κωμωδία δηλαδή το τι ακούμε. Δεν σημαίνει ούτε ότι θα το αποδεχτούμε εάν (όταν) προσπαθήσουν να το καθιερώσουν.

  5. Χριστός Ανέστη…
    Καλό είναι να ευρεθεί μια εγκύκλιος τής ΔΙΣ, κάπου τέλη δεκαετίας του 70, επί μακαριστού Σεραφείμ…
    Εκεί γινόταν μνεία για τίς αγρυπνιες στις ενορίες…
    Αφού εξέφραζε την ευαρεσκεια της για τίς όλο αυξανόμενες σε αριθμό ενορίες που τελούν αγρυπνιες, έθεσε καί τό πλαίσιο πώς θα τελούνται…
    Πχ θα προηγείται η ανάγνωση τού αποδειπνου και η ανάγνωση τής Θείας Μεταλήψεως…
    Εν συνεχεία ο ιερέας θά θυμιατιζει τον Ναό, κελευσον ,κελευσατε…Δόξα τη Αγία καί ομοουσιω και αδιαιρετω Τριάδι …
    Στον εσπερινό οπωσδήποτε η τελετή τής Λητής στον πρόναο, θα ψαλλετε υποχρεωτικά καί τού Αγίου τού Ναού
    Στα απολυτίκια ,στο και νυν θα γίνεται η ευλογησις τής αρτοκλασίας,με τό Θεοτοκε Παρθένε .
    Εν συνεχεία ο εξαψαλμος, οπωσδήποτε πολυέλαιος …και στούς Αινους η χρήση τών πιστών από την Κανδήλα τού Κυρίου…
    Και το κυριότερο, όταν θα αρχίζει η Θεία Λειτουργία, να φροντίζει ο ιερέας να έχει παρέλθει η 12 νυχτερινή……
    Αν αυτά σάς φαίνονται ξένα, ήταν η επίσημη τάξις

  6. Θα ήθελα να προσθέσω κάτι, και όποιοι φίλοι έχουν ακόμα το κουράγιο να συμμετέχουν σε σχετικές συζητήσεις μπορούν να το χρησιμοποιούν.

    Μας λένε ότι αυτό που έγινε ήταν καλό και αποδεκτό από το λαό, γιατί πολύς κόσμος παρακολούθησε την αναστάσιμη λειτουργία του Μεγάλου Σαββάτου και πολύς κόσμος κοινώνησε. Μάλιστα.

    Θα σας πω την εικόνα που είδα το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου. Αν προσπαθήσω να σκεφτώ τους ανθρώπους που βλέπω συνήθως στο δισκοπότηρο σε πολλές λειτουργίες, δεν νομίζω ότι κοινώνησε απολύτως κανείς απ’ αυτούς. Για την ακρίβεια, οι περισσότεροι δεν ήταν παρόντες καν στο Ανάστα ο Θεός. Και όποιοι λόγω διακονήματος ήταν υποχρεωμένοι να παρίστανται (ψάλτες, νεοκώροι, επίτροποι), δεν είδα κανέναν να κοινωνά. Ήταν κάποιοι – μια μειοψηφία φέτος, λόγω φόβου – από τους συνήθεις αγνώστους του Μεγάλου Σαββάτου, και κατά τα άλλα εγώ και στενός συγγενής μου, που πάντως είχαμε αποφασίσει ότι δεν θα πηγαίναμε το βράδυ.

    Τι μου λέει εμένα αυτό; Μου λέει ότι όχι, ο ευσεβής λαός δεν αποδέχτηκε αυτό που έγινε, γιατί αν το αποδεχόταν θα παρευρισκόταν και θα κοινωνούσε και το πρωί, όπως έκανε τα προηγούμενα χρόνια. Ο ευσεβής λαός γνωρίζει, κατάλαβε και αναλογίστηκε ότι δεν μπορεί να κοινωνήσει δύο φορές μέσα στην ίδια μέρα, και, εν πάση περιπτώσει, καλώς ή κακώς, προτίμησε το βράδυ παρά το πρωί.

    • Και εσύ όμως αδερφέ συγνώμη αλλά δεν φαίνεται να κατάλαβες που έγκειται το μεμπτόν του θέματος.
      Το πρόβλημα δεν ήταν μόνο το «νομικό»,το να μην κοινωνήσει κάποιος 2 φορές. Αυτό είναι μια αντικανονικότητα εντάξει. Το μεμπτόν είναι η προσβολή και βλασφημία του Κυρίου που αποτελεί η παράνομη μετάθεση του μοναδικού γεγονότος της ανάστασης «ολοκλήρου Θεού»υπό την παράνομη γνώμη ανθρώπων, γνώμη δε εχθρών Του έναντι της υπέρτατης θυσίας που Αυτός έκανε(και φτασαμε στην ανάσταση) , η αποδοχή της αντικανονικής γνώμης παρανόμων μάλιστα κυβερνητικών, έναντι σε αυτό που θέσπισε το Άγιο πνεύμα Του και η εκκλησία Του για να αποδίδεται η πρέπουσα τιμή.
      Η μετάθεση δε της ώρας είναι κατόπιν της αντίχριστης κοσμικής σπουδής περί μολυσματικότητάς Του, τουτέστιν, ανενέργείας, αδυναμίας και αδράνειάς Του, στην μεγαλύτερη εορτή Του, στους χώρους όπου συγκεντρώνει το ποιμνίο Του.
      Υπό αυτό το πρίσμα κάνεις χριστιανός δεν θα από δεχόταν να γίνει συμμέτοχος πηγαίνοντας το απόγευμα προς βράδυ στην σικέ ανάσταση, αποδεχόμενος έτσι τις προεκτάσεις της βλασφημίας που ανέφερα και βεβαιώνοντας τις γνώμες των εχθρών.
      Δεν μου φαίνεται περίεργο ότι οι ωφελιμηστές χριστιανοί σκέφθηκαν την πάρτι τους, ότι καλώς σκέφθηκαν να κοινωνήσουν έστω στην σικέ αθέτηση της ανάστασης,αφού κατά αυτήν θα ελάμβαναν «περισσότερα»ωφέλη. Τέτοιο γνώμονα είχαν τέτοια «ευθεία εκαναν».
      Αν σκεφτότανε με γνώμονα την ευσέβεια, την με κάθε τρόπο μη απαξίωση και βλασφημία του Κυρίου τους, θα πήγαιναν το πρωί του Σαββάτου να κοινωνήσουν και με τίποτα δεν θα πήγαιναν στην ιερονυμική ανάσταση.
      Αυτο όμως θα ήταν ομολογία για τον Κύριο τους, την οποία όμως δεν διδάχθηκαν ποτέ, άλλωστε προβατάκια άλογα είναι που πρέπει να ταιστούν οπωσδήποτε,πρέπει μόνο να παίρνουν από τον ποιμένα και Θεό.

      • Χριστός Ανέστη.

        Δεν θα συμφωνήσω ότι η διπλή Θεία Λειτουργία / διπλή Θεία Κοινωνία είναι ζήτημα «νομικό». ΤΙΠΟΤΑ που αφορά τη Θεία Ευχαριστία δεν είναι «μια αντικανονικότητα εντάξει». Είναι ΤΟ μείζον πρόβλημα εδώ, εξάλλου είναι και το θέμα της αναρτήσεως επί της οποίας σχολιάζουμε. Αν δε φυλάξουμε την ιερότητα του Μυστηρίου των Μυστηρίων ως κόρη οφθαλμού, ουδέν εποιήσαμεν. Και δεν βλέπω να φυλάσσεται η εν λόγω ιερότητα, εάν πούμε ότι δε χάθηκε κι ο κόσμος αν κοινωνήσουμε για πρωινό, δεκατιανό και απογευματινό. Ο Θεός να με συγχωρέσει για την ελαφρότητα των εκφράσεων, αλλά γνωρίζει ότι τις χρησιμοποιώ μόνο για λόγους παραστατικότητας. Μία φορά θυσιάστηκε ο Κύριός μας στο Σταυρό, μία φορά την ημέρα μπορεί να τελείται και η Αναίμακτος Θυσία από έναν λειτουργό, σε μία Αγία Τράπεζα, μία φορά την ημέρα μπορούμε να μετέχουμε κι εμείς των Ζωοποιών Μυστικών Δωρημάτων.

        Επιπλέον, κάθε άλλο θα ήταν, να ξέρετε, και ένα γενναίο και αποφασιστικό βήμα προς την κατεύθυνση του οικουμενισμού, προς την κατεύθυνση του εκλατινισμού της λατρείας μας. Καθότι οι παπικοί δεν έχουν τέτοιες ευαισθησίες. Είναι ένα από τα αντιοικουμενιστικά αναχώματά μας αυτό, ξέρετε. Μια από τις γραμμές άμυνας, που αν πέσει αδυνατίζει η αμυντική μας ικανότητα απέναντι στην επέλαση του οικουμενισμού. Θυμάμαι κάποτε, κάπου στην κεντρική Ευρώπη ήμουν, μου είχε κάνει εντύπωση το πρόγραμμα έξω από έναν ναό των παπικών. «Θεία Λειτουργία» στις 10 στα σλοβάκικα, στις 11 στα τσέχικα, στις 12 στα πολωνέζικα, στις 1 στα γερμανικά, στις 2 στα λατινικά και πάει λέγοντας. Καταλαβαίνετε, ελπίζω, τι εννοούσα παραπάνω για πρωινό, δεκατιανό και απογευματινό. Να έχετε υπόψη σας, πρώην αιρετικοί που ασπάζονται την Ορθοδοξία, αυτό είναι ένα από τα πράγματα που τους κάνουν μεγάλη και θετική εντύπωση και τους τραβάνε, η σοβαρότητα, η φρίκη με την οποία αντιμετωπίζουμε την Αναίμακτο Θυσία και τη συμμετοχή μας σ’ αυτήν. Πρώην παπικοί θα σας πουν ότι στην πραγματικότητα οι ίδιοι δεν πίστευαν στην παρουσία του Κυρίου στο Μυστήριο, ή δεν είχαν πάρει ποτέ στα σοβαρά αυτό το θέμα, μέχρι που άρχιζαν να πλησιάζουν την Ορθοδοξία.

        Για τα άλλα που λέτε, σας ευχαριστώ για το χρόνο σας, αλλά νομίζω συζητιούνται καλύτερα σε κάποια από τις άλλες αναρτήσεις του ιστολογίου. Αν σκεφτώ κάτι ενδιαφέρον να πω επ’ αυτών, θα σχολιάσω σε κατάλληλο μέρος! Βρίσκω λίγο τολμηρά αυτά που λέτε στο τέλος για τους συνενορίτες μου, αλλά εντάξει, δεν είμαι τόσο λεπτεπίλεπτος που να θυμώσω. Είμαι σε μικρό μέρος και οι περισσότεροι είναι απλοί άνθρωποι που έμαθαν κάποια πράγματα απ’ τις γιαγιάδες τους. Γι’ αυτό σχολίασα θετικά ότι είχαν το αισθητήριο να σεβαστούν, τουλάχιστον, το Μυστήριο, περισσότερο απ’ ότι πολλοί επίσκοποι. Κι επειδή είναι μικρό το μέρος και η παρουσία ή η απουσία κάποιου γίνεται αντιληπτή, νομίζω πως η δική μου απουσία το βράδυ σημειώθηκε και, ίσως, προβλημάτισε συνειδήσεις. Επί του παρόντος δε βλέπω να χρειάζεται τίποτε άλλο.

        Να μην παραλείψω κλείνοντας να ευχαριστήσω την ιστολόγο για τη φιλοξενία!

      • Χριστός Ανέστη!!!
        Συμφωνώ απολύτως μαζί σας
        Και αν στην πρώτη οικουμενική σύνοδο ο Μέγας Αθανάσιος αγωνίστηκε για ένα γράμμα ( ομοούσιος έναντι ομοιουσιος), τί θά έπρεπε νά κάνουμε εμείς που καταστρατηγηθηκε λέξη τού συμβόλου της πίστεως?( Τή τρίτη ημέρα κατά τάς γραφάς εναντίον τη δευτέρα ημέρα κατά τόν Χαρδαλιά )
        Εδώ προκύπτει αβίαστα και ένα άλλο συμπέρασμα, τό οποίο καλό είναι οι θεολόγοι νά τό αναδείξουν…
        Αφού αλλοιώθηκε το σύμβολο της πίστεως , έχουμε την ίδια πίστη με τόν Ιερώνυμο καί τούς άλλους? Άλλωστε καί με τούς Παπικούς, στο επίπεδο τού συμβόλου, 4 λέξεις διαφοροποίηση υπάρχει, (καί εκ τού Υιού )

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s