6 thoughts on “Ανακοίνωση αφορισμού του Θεόδωρου Αγγελόπουλου από την Ι.Μ. Φλωρίνης επί Επισκόπου Αυγουστίνου Καντιώτη.

  1. Οι προϋποθέσεις για την επιβολή του πνευματικού επιτιμίου του μικρού αφορισμού (που σημαίνει, για παράδειγμα, ότι δεν μπορούν να κοινωνήσουν) είναι:
    1. Η αρχιερωσύνη και η ιδιότητα του πνευματικού (βεβαίως διοικητική ποινή μόνο ο οικείος Μητροπολίτης δικαιούται να επιβάλλει),
    2. Τα πρόσωπα στα οποία επιβάλλεται το επιτίμιο πρέπει, κατά την κρίση του επισκόπου, να έχουν διαπράξει κανονικό παράπτωμα,
    3. Τα πρόσωπα αυτά πρέπει επίσης να ανήκουν στην δικαιοδοσία του επισκόπου, και
    4. Τέλος τα πρόσωπα αυτά πρέπει να έχουν πρώτα κληθεί σε απολογία.

    • Τὸ θέμα αὐτὸ πάτερ μου δὲν εἶναι νομικίστικο, κι ἀς μὴν τὸ βάζουμε σὲ καλούπια. Μιὰ πολὺ ὡραία προσέγγιση εἶναι κι αὐτὴ ἐδῶ (κι ἀς εἶναι ἀπὸ τὸ «Βῆμα Ὀρθοδοξίας»).

      https://www.vimaorthodoxias.gr/egrapsan-s-emas/pianei-o-aforismos-toy-mitropoliti-amvrosioy/

      Τέτοια περιστατικὰ βρίσκονται πολλά. Κι ἂν ἕνας λαϊκὸς μπορεῖ νὰ ἀφήσει ἄλιωτο κάποιον συνάνθρωπό του (ποὺ ὁ λαϊκὸς δὲν ἔχει καμμιὰ «δικαιοδοσία» ἢ πνευματικὴ πατρότητα) πόσο μᾶλλον ἕνας ἱερέας ἢ ἀρχιερέας μπορεῖ νὰ κάνει κάτι τέτοιο ὅταν εἶναι σύμφωνο μὲ τοὺς πνευματικοὺς νόμους.

      Ὁπότε κάτι τέτοιες ἀνακοινώσεις ὅπως τῆς ΔΙΣ «μόνο ἐγὼ ἔχω τὸ δικαίωμα, ἐνῷ ἐσὺ δὲν τὸ ἔχεις» εἶναι ὄχι μόνο ἀστεῖες, ἀλλὰ (κακῶς) καθησυχάζουν καὶ τὶς συνειδήσεις τῶν ἀφορισμένων, δυσκολεύοντας τὴν ἐνδεχόμενη μετάνοιά τους ἡ ὁποία ἄλλωστε εἶναι καὶ τὸ σκοπούμενο τοῦ ἀφορισμοῦ.

      Ἀλήθεια, θὰ εἶχε ἐνδιαφέρον νὰ δοῦμε καὶ τὴν ἄλλη περίπτωση τοῦ «ἀφορισμένου» (μὲ «ἔγκυρο» ἢ μὲ «ἄκυρο» ἀφορισμὸ ἄραγε;;;;;) θεολόγου Νικολάου Σωτηρόπουλου, (ποὺ οὔτε νὰ ἔχει συμμετοχὴ ἀρχιερέας στὴν κηδεία του ἐπέτρεψαν), σὲ ἐνδεχόμενη ἐκταφή του, ἂν πράγματι ἔμεινε «ἄλιωτος» ἢ ὄχι, γιὰ νὰ δοῦμε καὶ πόσο σύμφωνος μὲ τοὺς πνευματικοὺς νόμους ἦταν ἐκεῖνος ὁ ἀφορισμός, κι ἀς ἦταν (νομικὰ) καὶ «ἔγκυρος» καὶ μὲ ὅλες τὶς τυπικὲς προϋποθέσεις…

      …ἂν μάλιστα λάβουμε ὑπ΄ ὄψη μας καὶ τὸ λόγο τοῦ ἁγίου Πορφυρίου (νομίζω) ποὺ εἶπε ὅτι ὅταν ἡ κατάρα εἶναι ἄδικη «πέφτει» στὸ κεφάλι ἐκείνου ποὺ τὴν ἔκανε, τότε τὸ ἐν λόγῳ θέμα «περιπλέκεται» ἀκόμη περισσότερο…

  2. Άραγε η ΔΙΣ τί ανακοίνωση είχε βγάλει (άν έβγαλε)
    γιά τόν αφορισμό τού Αγγελόπουλου….

  3. Κάνετε κάποιο λάθος.Το θέμα δεν είναι καθόλου νομικίστικο. Όταν χειροτονείται κάποιος Αρχιερέας χειροτονείται για συγκεκριμένη Μητρόπολη,διαφορετικά η χειροτονία θεωρείται «απολελυμένη». Μελετώντας την τάξη της χειροτονίας του Αρχιερέα προκύπτει ξεκάθαρα ότι τα όρια της πνευματικής του δικαιοδοσίας του ταυτίζονται με τα όρια της Μητρόπολης που ποιμαίνει.Αν δεν σεβαστεί τα όρια της Μητρόπολης τότε έχουμε την λεγόμενη εκκλησιαστική εισπήδηση σε άλλη μητρόπολη και αυτό στην εκκλησιαστική γλώσσα λέγεται πνευματική μοιχεία.Δηλαδή η πνευματική διακονία του «Αρχιερατικού δεσμείν και λύειν» οριοθετείται.Όταν προκύπτουν θέματα πίστεως,όπως τα αυτά για τα οποία έγινε ο αφορισμός.ο Μητροπολίτης προβαίνει στον μικρό αφορισμό και αποκλείει τον βλάσφημο από τα εκκλησιαστικά όρια της επαρχίας του.Συγχρόνως όμως προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες προς την προϊσταμένη του αρχή,που είναι η Σύνοδος των επισκόπων(Ιεραρχία όχι η ΔΙΣ),για να λάβει αυτή τα κατάλληλα μέτρα.Αυτή είναι η εκκλησιαστική τάξη.Όσον αφορά τον μακαριστό Σωτηρόπουλο η προσωπική μου άποψη είναι ότι ο ΑΦΟΡΙΣΜΟΣ ΗΤΑΝ ΑΔΙΚΟΣ και δεν είχε σχέση με βλάσφημες απόψεις δικές του.. Όμως αν το εξετάσουμε με βάση την εκκλησιαστική τάξη,έγιναν αυτά που προβλέπουν οι κανόνες.Δεν τον αφόρισε ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας επειδή δεν ανήκε στο ποίμνιο της Μητρόπολής του αλλά η προισταμένη αρχή Πατριαρχική Σύνοδος.Τώρα ποιους αφορισμούς θα δεχτεί ο Θεός και ποιους όχι ειναι ένα ΑΝΑΠΑΝΤΗΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ. Όπως επίσης και ποιες χειροτονίες Αρχιερέων θα δεχθεί ο Θεός ώς έγκυρες και κανονικές….Οπότε καλό θα είναι να εφαρμόζουμε την εκκλησιαστική τάξη και να μην δημιουργούμε την εντύπωση ότι κάθε Αρχιερέας είναι ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΠΛΑΝΗΤΑΡΧΗΣ και έχει απεριόριστα πνευματικά δικαιώματα.Υπάρχει και το πνευματικό παράπτωμα της κατάχρησης της ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ.

  4. Αὐτὰ τὰ ὄρια τῆς πνευματικῆς δικαιοδοσίας ποὺ λέτε πάτερ μου, ἰσχύουν γιὰ ποιμαντικὰ ζητήματα, ἱεροπραξίες κ.λ.π. Αλλοίμονο ἂν ἰσχύουν γιὰ ζητήματα πίστεως. Ὁ Ἀρχιερέας χειροτονεῖται μέν, γιὰ συγκεκριμένη μητρόπολη, ἀλλὰ ἡ ἀρχιερωσύνη ὠς ἀξίωμα δοσμένο ἀπὸ τὸ Χριστό, εἶναι ἀνεξάρτηση φυσικὰ τῆς Μητροπόλεως. Ἂν ἦταν ἔτσι τότε οἱ σχολάζοντες μητροπολῖτες θὰ ἦταν λαϊκοί, ἀλλὰ ὄχι μόνο αὐτὸ δὲν ἰσχύει ἀλλὰ καὶ στὴν ἄλλη ζωή, (ἐφ ὅσον σωθοῦν) θὰ διατηροῦν τὴν ἀρχιερωσύνη τους. Μήπως θὰ ὑπάρχουν Μητροπόλεις κι ἐκεῖ;

    Στὴν ἐκκλησιαστικὴ ἱστορία μποροῦμε νὰ βροῦμε παραδείγματα, ἀκόμη καὶ ἁγίων ἱεραρχῶν, ποὺ συμβούλευαν πιστοὺς ἄλλης «δικαιοδοσίας» νὰ μὴν πείθονται στὸν ἐπίσκοπο ὅταν π.χ. αὐτὸς κήρυττε αἱρετικά, καὶ αὐτὸ πρὶν ἀκόμη τὸν καταδικάσει κάποια σύνοδος. Η ἱερωσύνη καὶ ἡ ἀρχιερωσύνη, ἀντλοῦνται ἀπὸ τὴν ἀρχιερωσύνη τοῦ Χριστοῦ καὶ εἶναι ἀστεῖο νὰ θεωροῦμε ὅτι «καταργοῦνται» οὐσιαστικὰ ἔξω ἀπὸ τὰ ὄρια τῆς «δικαιοδοσίας»… Ἂν πάλι δὲν καταργεῖται ἡ ἀρχιερωσύνη ἔξω ἀπὸ τὰ ὄρια τῆς «δικαιοδοσίας» της, τότε τί ἀκριβῶς «ἐπιβιώνει» ἔξω ἀπὸ αὐτήν; Μήπως ἐκτὸς τῶν ὀρίων τῆς μητροπόλεώς του ἕνας ἀρχιερέας μεταβάλλεται σὲ …λαϊκό;

    Ναί, ὁ κάθε ἐπίσκοπος καὶ ὁ κάθε ἱερέας ἀλλὰ κι ὁ κάθε ἅγιος ΧΑΡΙΤΙ ΧΡΙΣΤΟΥ εἶναι «πλανητάρχης» καὶ πλέον τούτου καὶ «συμπαντάρχης» καὶ «θεὸς κατὰ χάριν» ΕΦ ΟΣΟΝ ΦΥΣΙΚΑ εἶναι ἐνωμένος μὲ τὸ Χριστό καὶ ἑπομένως καὶ ἡ σκέψη του καὶ τὰ φρονήματά του ταυτίζονται μὲ ἐκεῖνα τοῦ Χριστοῦ.

    Αλλοίμονο νὰ περιμένει ὁ ἀρχιερέας τὸν κάθε βλάσφημο ποὺ δημοσίως (καὶ παγκοσμίως) βρίζει τὴν Εκκλησία τοῦ Χριστοῦ καὶ τὸν Χριστὸ τὸν ἴδιο, νὰ …μπεῖ στὰ ὄρια τῆς …δικαιοδοσίας του γιὰ νὰ τὸν …ἀφορίσει… Αλλὰ βρίζεται Χριστός; Τότε βρίζεται σύμπασα ἡ Εκκλησία καὶ γι αὐτὸ ὁ κάθε ἀρχιερέας, ἱερέας, πιστός, ἔχει λόγο.

    Ἄλλωστε πάτερ μου τὸ συγκεκριμένο θέμα, (ὅπως καὶ ὅλα τὰ θεολογικὰ θέματα) δὲν εἶναι θεωρητικό, ἀλλὰ πρακτικό: Βλέπουμε στὴν πράξη τί ἰσχύει. Ὅταν ἔχουμε στὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας λαϊκὸς (βάσει τῆς ἐξουσίας ποὺ τοῦ δίνει τὸ «Βασίλειον ἱεράτευμα», ἡ γενικὴ ἱερωσύνη ποὺ ἔχει κάθε βαπτισμένος) νὰ «ἀφορίζει» (ἀφοῦ ἀφήνει ἄλιωτο) συνάνθρωπό του, γιὰ ἀδίκημα ποὺ ὑπέστη ὁ ἴδιος καὶ τὸν «ἀφορισμό» (κατάρα) αὐτοῦ νὰ τὴν δικαιώνει ὁ Θεός, καὶ ἄρα νὰ «ίσχύει» (εἶναι γνωστό ὅτι οἱ πνευματικοὶ νόμοι εἶναι ἄτεγκτοι), τί «θεωρητικὸ» ὑπόβαθρο καὶ κανονιστικὴ «δικλεῖδα» θὰ βροῦμε γιὰ νὰ ποῦμε ὅτι ἡ κατάρα εἶναι «ἀνίσχυρη»;;; Ἀφοῦ βλέπουμε στὴν πράξη ὅτι ἰσχύει.

    Καὶ γιὰ τοῦ λόγου τὸ ἀληθὲς ἀς δοῦμε τί δηλώνει ὁ ἴδιος ὁ παθός (Βερύκιος) ποὺ ἀφορίστηκε (ἀντικανονικὰ κατὰ τὴ γνώμη σας ἀφοῦ δὲν ἀνῆκε -δῆθεν- στὴ δικαιοδοσία του) ἀπὸ τὸν ἴδιο ἐπίσκοπο Ἀμβρόσιο:

    https://www.pentapostagma.gr/koinonia/6941616_dimos-berykios-den-einai-mikro-pragma-na-se-katarietai-papas

    Ὅταν ὁ ἴδιος δηλώνει ὅτι τὸν ἔνιωσε στὸ πετσί του τὸν ἀφορισμό, (καὶ ἄρα «ἴσχυσε») ποῦ πᾶνε οἱ θεωρητικολογίες περὶ τοῦ ἂν δῆθεν «ἀνήκει» ἢ «δὲν ἀνήκει» στὴ «δικαιοδοσία» τοῦ ἐν λόγῳ ἐπισκόπου;

    • Προσυπογράφω μέχρι κεραίας.
      Δείτε και αυτό προς υποστήριξη των ενστασεων περι δικαιοδοσιας στα θεματα πιστεως.

      Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ: Αποσπασμα απο Φοβερή ελεγχτική Απάντηση στην επιστολή του Μητροπολίτου Αργολίδος Νεκταρίου

      Ὁ κάθε τοπικὸς ἐπίσκοπος, ἔχει τὴν εὐθύνη γιὰ τὴν ρύθμιση τῶν πάσης φύσεως θεμάτων ποὺ ἀφοροῦν ἀποκλειστικὰ τὴν ἐπαρχία του καὶ δὲν ἔχει κανένα δικαίωμα νὰ ἀνακατεύεται σὲ θέματα ἄλλων Ἐπισκοπῶν, διότι τότε πέφτει στὸ παράπτωμα τῆς εἰσπηδήσεως. Τὸ πρᾶγμα ὅμως διαφέρει, ὅταν πρόκειται γιὰ θέματα πίστεως καὶ αἱρέσεων. Στὰ θέματα αὐτὰ δὲν ὑπάρχουν ὅρια δικαιοδοσίας. Ἂν ρίξουμε μία ματιὰ στοὺς βίους τῶν ἁγίων Πατέρων μας θὰ διαπιστώσουμε ὅτι στοὺς ἀντιαιρετικοὺς των ἀγῶνες δὲν περιορίζονταν στὰ ὅρια τῆς ἐπαρχίας των. Ἂς πάρουμε γιὰ παράδειγμα τὸν Μέγα Βασίλειο. Ὁ ἅγιος αὐτὸς στὰ πλαίσια τῶν ἀγώνων του ἐναντίον τῶν Ἀρειανῶν καὶ Πνευματομάχων, ἔγραψε μία ἐπιστολὴ στοὺς κληρικοὺς τῆς Νικοπόλεως, (μίας ἐπαρχίας ποὺ δὲν ἀνῆκε στὰ ὅρια τῆς δικαιοδοσίας του), στὴν ὁποία ἐκφράζεται ἀπαξιωτικὰ γιὰ τοὺς Ἐπισκόπους ἐκείνους, ποὺ προδίδουν τὴν πίστη τους, προκειμένου νὰ διατηρήσουν τὸ ἐκκλησιαστικό τους ἀξίωμα καὶ ἄλλα πλεονεκτήματα. Δὲν τοὺς θεωρεῖ κἄν ὡς Ἐπισκόπους καὶ συνιστᾶ στοὺς κληρικοὺς τῆς Νικοπόλεως, πρὸς τοὺς ὁποίους ἔγραψε τὴν ἐπιστολή, νὰ μὴν ἔχουν καμιὰ ἐκκλησιαστικὴ κοινωνία μὲ τὸν φιλοαρειανὸ ἐπίσκοπο Φρόντωνα. «Μόνον μὴ ἐξαπατηθεῖτε ταῖς ψευδολογίαις αὐτῶν, ἐπαγγελομένων ὀρθότητα πίστεως. Χριστέμποροι γὰρ οἱ τοιοῦτοι καὶ οὐ Χριστιανοί, τὸ ἀεὶ αὐτοῖς κατὰ τὸν βίον τοῦτον λυσιτελοῦν τοῦ κατὰ ἀλήθειαν ζῆν προτιμῶντες, (διότι αὐτοὶ πάντοτε προτιμοῦν συμβιβαστικὲς λύσεις μὲ τὴν αἵρεση ἀπὸ τὴν ἀλήθεια τῆς πίστεως)», (Ἐπιστολὴ 240,3, Νικοπολίταις πρεσβυτέροις, ΕΠΕ 3,226). Ἐδῶ λοιπὸν ὁ Μέγας Βασίλειος μὲ τὴν ἐπιστολὴ ποὺ γράφει σὲ κληρικοὺς ἄλλης ἐπαρχίας, ἐπεμβαίνει σὲ ξένη ἐκκλησιαστικὴ ἐπαρχία, χωρὶς τὴν ἔγκριση τῆς προϊσταμένης του Ἐκκλησιαστικῆς ἀρχῆς, τοῦ Πατριάρχου ἤ τῆς Συνόδου καὶ οὐσιαστικά τούς ἀποκόπτει ἀπὸ τὸν οἰκεῖο Ἐπίσκοπο. Ἡ ἐνέργειά του αὐτὴ οὔτε παράνομη εἶναι, οὔτε ἀντικανονική, διότι σὲ θέματα πίστεως, ὅπως ἐλέχθη, δὲν ὑπάρχει ἐνόρια, ἤ ὑπερόρια ἁρμοδιότης, δὲν ὑφίσταται θέμα εἰσπηδήσεως καὶ ἐπεμβάσεως σὲ ξένη ἐκκλησιαστικὴ ἐπαρχία, ὅπως συμβαίνει μὲ ἄλλης φύσεως θέματα, ἀφοῦ ἡ αἵρεση μολύνει ὅλο τὸ σῶμα τῆς Ἐκκλησίας. Αὐτὸ τὸ ἦθος καὶ αὐτὴ τὴ διαγωγὴ τοῦ μεγάλου Βασιλείου τὴν βλέπουμε σὲ ὅλους τους ἁγίους Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας. Γιὰ παράδειγμα ὅταν στὴν Κωνσταντινούπολη ἐμφανίστηκε ὁ αἱρετικὸς Νεστόριος, δὲν ἔμεινε ἀδιάφορος ὁ ἅγιος Κύριλλος Ἀλεξανδρείας. Ὅταν ἐμφανίστηκε στὴν Ἀλεξάνδρεια ὁ Ἄρειος, δὲν ἔμειναν ἀδιάφοροι οἱ Καππαδόκες Πατέρες. Δὲν εἶπαν δηλαδή, ὅτι ἐμεῖς δὲν ἔχουμε καμιὰ δουλειά, νὰ ἀνακατευόμαστε σὲ ξένη ἐπαρχία.

      https://www.impantokratoros.gr/E5D504EF.el.aspx

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s