Σισανίου Παύλος – ο «δημοφιλής ποιμένας» που «λειτουργούσε πάντα στην δημοτική».

Από το βιβλίο «Άκουσε, καλό μου παιδί..»,

ΠΟΥ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΝΑ ΜΗΝ ΑΚΟΥΣΕΙΣ.

Λειτουργώ μόνο στη δημοτική
Μητροπολίτης Σισανίου Παύλος 

ΗΛ. ΛΙΑΜΗΣ: Πως αντιμετωπίζουμε το θέμα της γλώσσας  και γενικά ενός τελετουργικού, λιγάκι εκτός εποχής για τα παιδιά; Συχνά διχαζόμαστε ανάμεσα στην ανάγκη των παιδιών για κατανόηση του κειμένου και την ανάγκη να κρατήσουμε κάτι όπως το παραλάβαμε. Πώς βαδίζουμε; 

ΜΗΤΡ. ΣΙΣΑΝΙΟΥ: Πρέπει να κάνουμε βήματα. Τώρα, εγώ λειτουργώ πάντα στη δημοτική. 

Λ.: Ά,ναι;

Μ. Σ.: Και τις ευχές όλες.. 

Λ. Και στην κανονική λειτουργία; Όχι μόνο σ΄εκείνη για τους μαθητές; 

Μ. Σ..: Όχι, μόνο στην κανονική λειτουργία.  

Λ.: Με ποιό κείμενο; 

Μ. Σ.: Ουσιαστικά περίπου το ίδιο με του Μακαριστού Μητροπολίτη Κοζάνης, κυρού Διονυσίου.Θυμάμαι. πήγα σ΄ένα χωριό, και λειτούργησα και μου λέει ο γιός του παπά που είναι δάσκαλος:» Σεβασμιώτατε, σήμερα ξαφνιάστηκα» Λέω: «Γιατί;» «Συνηθισμένος να μην καταλαβαίνω την λειτουργία, ξαφνιάστηκα γιατί τα κατάλαβα όλα!». «Συνηθισμένος να μην καταλαβαίνω»! Και δάσκαλος, και γιος ιερέα! Δηλαδή όλα αυτά τα χρόνια είναι σαν να μου έλεγε: «Παρακολουθώ τυπικά. Στέκομαι εκεί».

Από την άλλη μεριά, ακούω και νέα παιδιά αλλά και μεγάλους, που μου λένε:  Συνέχισε να κάνεις αυτό που κάνεις». Γιατί; Γιατί είναι σημαντικό. Σκεφτόμουν μερικές απλές λέξεις:» Σοί παρακατιθέμεθα την ζωήν ημών άπασαν και την ελπίδα». Ποιός κατάλαβε τί είπα. Όταν λέω όμως:» Σ’ ΄Εσένα εμπιστευόμαστε όλη μας την ζωή και την ελπίδα»… Διότι το θέμα δεν είναι να καταλάβει την λέξη ή να θυμηθεί τί θα ειπεί αυτό, τί θα πεί εκείνο, την ώρα εκείνη, αλλά την ώρα που λειτουργείται να νιώθει ότι συμμετέχει. Δεν προσπαθεί να ερμηνεύσει και να καταλάβει, αλλά λειτουργείται συμμετέχει και καταλαβαίνει αυτά που ακούει. Πάρα πολύ σημαντικό αυτό το πράγμα. Και, βέβαια από τη μια μεριά λες για τη γλώσσα και όλα αυτά. Και από την άλλη, ένα παιδί σήμερα θα μπει στην Εκκλησία, θα μείνει για λίγο, δεν θα καταλάβει τίποτα, θα σηκωθεί να φύγει.

Λ.: Ναι, και ίσως δεν θα δώσει άλλη ευκαιρία.

Μ.Σ.: Ναι.

Λ.: Και θα κάνει οικογένεια και τα παιδιά του δεν θα έχουν ούτε καν την πρώτη ευκαιρία.

Μ.Σ.:  Ακριβώς. Νομίζω ότι είναι κάτι που πρέπει να το δούμε αυτό το πράγμα πάρα πολύ σοβαρά σαν Εκκλησία. Λέγονται πολλά, υπάρχουν επιχειρήματα, αλλά υπάρχει η ποιμαντική πραγματικότητα που δεν μπορούμε να την αγνοήσουμε. Και όλα όσα λέμε, να πάρει, ξέρω κι εγώ, ένα βιβλιαράκι και να το έχει, πού ΄ντο; Δηλαδή κι αυτοί που το λένε το κάνουν στις ενορίες τους; Όχι!

Λ.: Αλλά εγώ που το κάνω στο σχολείο είναι διάσπαση. Δηλαδή ασχολούνται σαν να κάνουν αρχαίο κείμενο. Δεν είναι λατρευτική πράξη εκείνη την ώρα.

Μ.Σ.:. Όχι.

Λ.: Το κατανοούν, αλλά όπως βλέπουν το λυσάρι για να εξεταστούν για την μετάφραση της » Αντιγόνης». 

Μ.Σ.: Έτσι, ακριβώς έτσι.

 (Από το βιβλίο: «Άκουσε, καλό μου παιδί..». Εκδόσεις «Αρχονταρίκι». Σελ.40-43).

 ΒΥΖΑΝΤΙΟΣ

Το απόσπασμα από το ιστολόγιο «Αναστάσιος»


σ.σ. Επειδή «κατάλαβε» «συμμετείχε»! Το έγκλημα αλλαγής της εκκλησιαστικής γλώσσας που ονειρεύονται διάφοροι νεωτεριστές είναι πολυδιάσπαστο και πολυεπίπεδο. Η γλώσσα των Πατέρων μας δεν θα αλλάξει επ’ ουδενί.

ΔΕΝ ΘΑ ΕΠΙΤΡΕΨΟΥΜΕ ΝΑ ΣΥΜΒΕΙ ΜΕΧΡΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΡΑΝΙΔΟΣ ΤΟΥ ΑΙΜΑΤΟΣ ΜΑΣ.

Advertisements

4 thoughts on “Σισανίου Παύλος – ο «δημοφιλής ποιμένας» που «λειτουργούσε πάντα στην δημοτική».

  1. Αντί να πούνε να μάθουμε καλύτερα αρχαία ελληνικά (που είναι ότι καλύτερο θα μπορούσαμε να κάνουμε και η λειτουργία μας δίνει μια ευκαιρία για αυτό) θέλουν να μας βάλουν να ξεχάσουμε και ότι ξέρουμε.

    Οι Εβραίοι, ανέστησαν την νεκρή τους εβραϊκή γλώσσα από το τίποτα και εμείς δε θέλουμε να διατηρήσουμε την γλώσσα που μιλούσε το γένος μας εδώ και 2+ χιλιετίες και την οποίαν μιλούσαμε σχεδόν απαράλλαχτα μέχρι χθες. Όπως το έθετε ο π. Αθανάσιος Μυτιληναίος, τα μεν τα κάνουν οι έξυπνοι (οι Εβραίοι) και τα δε τα κάνουν οι βλάκες (εμείς). Τι άλλο μένει να πεις;

    Μου θυμίζει και έναν άλλο επίσκοπο της Εκκλησίας μας, που τον βρήκα στο YouTube να διδάσκει σε παιδιά την Π. Διαθήκη και να τους λέει με μεγάλη βεβαιότητα λίγο-πολύ ότι η Π. Διαθήκη (και συγκεκριμένα η Γένεσις) περιέχει ψέματα που σκαρφίστηκαν οι ραβίνοι για να «βοηθήσουν» τους συμπατριώτες τους να μην ειδωλολατρήσουν (π.χ. ότι έβαλαν την δημιουργία της γης πριν την δημιουργία του ήλιου για να πολεμήσουν τις θεότητες του ηλίου που υπήρχαν, κ.α.) και να διδάσκει εμμέσως πλην σαφώς την θεωρία του δαρβίνου. Τώρα δεν μπορώ να βρω το συγκεκριμένο βίντεο και δεν είμαι πολύ σίγουρος για το ποιος ήταν (πέρασαν κάτι χρόνια από τότε), οπότε δεν θα γράψω ποιος νομίζω ότι ήταν, όσο σίγουρος κι αν είμαι… Δεν μας είπε μόνο ποιος θα είναι ο ειδικός για να μας πει ποια κομμάτια της Π.Δ. είναι αλήθεια και ποια ψέματα.

    • «Πρέπει να κάνουμε βήματα» λένε οι νεοτεριστές. Στην προκειμένη περίπτωση, επειδή έχουμε φτάσει στο μονοτονικό, να αρχίσουμε κι εμείς να ξηλώνουμε την γλώσσα της Εκκλησίας για «να καταλαβαίνουν» και «να συμμετέχουν» τα παιδιά! Είναι αυτό που έλεγε ο π. Αθανάσιος Μυτιληναίος, ότι αντί να εκκλησιαστικοποιήσει τον κόσμο η Εκκλησία, κοσμικοποιείται η ίδια. Ο Χριστός δεν ζήτησε να «κάνει βήματα» η Εκκλησία. Να κρατήσει αυτό που έχει ζήτησε. Και σιγά την δυσκολία. Λίγο να διαβάσεις αρχίζεις και καταλαβαίνεις. και συνδέεσε σιγά-σιγά με το παρελθόν σου, με τους προγόνους σου και με τους Πατέρες της Εκκλησίας. Με τις προσευχές τους. Με τα πατερικά κείμενα και τις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων (αμ εδώ είναι το ζουμί της υπόθεσης). Και όλοι αυτοί θέλουν να μας στερήσουν όλο αυτό το πνευματικό μεγαλείο, όλον αυτόν τον πλούτο. Θα είναι τεράστιο πλήγμα στην Εκκλησία αυτό και δεν θα επιτρέψουμε ποτέ να γίνει.

      • Ούτε στον αιώνα τον άπαντα δεν θα το επιτρέψουμε. Τίποτα δεν έχω να πω που δεν έχει ήδη ειπωθεί, με κάθε καθαρότητα και σαφήνεια και φωτισμό του Αγίου Πνεύματος.
        Αλλά το ξέρουν, έχουνε να φάνε πόρτα , δεν πρόκειται να το δεχτεί κανείς. Νομίζω πρέπει να είναι κάποιος εντελώς γκάου για να υποστηρίξει κάτι τέτοιο, ή το κάνει εκ του πονηρού, επειδή εκάθησε επί καθέδρα λοιμού, και καλοβολεύτηκε κιόλας.

  2. Εἶναι λυπηρὸ νὰ βλέπει κανεὶς ἀρχιερεῖς νὰ ἔχουν τόσο λειψὴ ἐκκλησιαστικὴ παιδεία καὶ ἐπίγνωση…

    Μιμούμενοι τοὺς Φαρισαίους «κινοῦν γῆν καὶ οὐρανὸν ἵνα ποιήσουν προσύλητον ἕν» (νὰ τοῦ «δώσουν εὐκαιρία νὰ «ἔρθει» στὴν Ἐκκλησία» τὸ λένε, λὲς καὶ ἡ Ἐκκλησία εἶναι κανένα κομματικὸ γραφεῖο ποὺ πρέπει νὰ «πάει» κανεὶς γιὰ νὰ τὴν γνωρίσει καὶ ὄχι νὰ κληθεῖ ὑπὸ τοῦ Θεοῦ) ἀγνοῶντας καὶ αὐτὸ τὸ ἱστορικό, τέλος πάντων, ὅτι στὴν πρώτη Ἐκκλησία δὲν ἔβγαιναν …»διαφημιστικὰ φυλλάδια» τοῦ τύπου «ἐλᾶτε στὴν Ἐκκλησία» ἀλλὰ αὐτοὶ ποὺ ἐκαλοῦντο (οὐσιαστικὰ ἐκ Θεοῦ) περνοῦσαν ἀπὸ τριετῆ δοκιμασία (τόσο καιρὸ ἦταν κάποιος κατηχούμενος) καὶ μὲ τὴν ἔγκριση τοῦ ἐπιβλέποντος ἱερέως, ἀλλὰ καὶ μὲ τὴν ἐγγύηση τοῦ ἀναδόχου (ὁ ἀνάδοχος δὲν εἶναι «ἐφεύρημα τοῦ νηπιοβαπτισμοῦ» ὅπως κακῶς κηρύττουν κάποιοι σήμερα λέγοντας κακῶς κάκκιστα ὅτι ὁ ἐνήλικας «δὲν ἔχει ἀνάγκη νὰ ἔχει ἀνάδοχο ἀλλὰ μπορεῖ νὰ βαπτιστεῖ μόνος του») τοῦ ὁποίου αὐτὸς ἦταν ὁ ῥόλος του, νὰ ἐγγυηθεῖ στὴν Ἐκκλησία γιὰ τὸ νέο μέλος ποὺ ἐρχόταν καὶ ΑΙΤΕΙΤΟ νὰ γίνει μέλος της!!!!!

    Ἐμεῖς σήμερα εἴμαστε ἕτοιμοι νὰ «δώσουμε εὐκαιρίες» (λὲς κι ὁ Θεὸς …»τεμπελιάζει…») καὶ τὸ παίζουμε καρδιογνῶστες δεχόμενοι ἀδιάκριτα ἐντὸς τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ καλοπροαίρετους, κακοπροαίρετους καὶ στὴ συνέχεια (ἀφοῦ τέτοια μυαλὰ ἔχουμε…) καὶ σχισματικούς, αἱρετικούς, ἀλλόπιστους, καὶ τὸ Σατανὰ εἴμαστε ἕτοιμοι νὰ τὸν δεχθοῦμε ἀρκεῖ νὰ …δεχθεῖ νὰ βαπτιστεῖ κι αὐτός… Καὶ μετὰ τὸ βάπτισμα θὰ γίνει καλὸς κι αὐτός!!!! Ἀμ τί ὁ Θεὸς εἶναι παντοδύναμος!!!! Δὲν εἶναι; (Ἐκεῖ θυμόμαστε τὴν παντοδυναμία τοῦ μέχρι τότε «τεμπέλη» Θεοῦ…).

    Ἔτσι τὸ θέμα τῆς πίστης καὶ τῆς ζωντάνιας της, εἶναι θέμα οὐσιαστικὰ marketing τῶν ποιμένων ποὺ …αὐτὴ εἶναι ἡ δουλειά τους, νὰ «λανσάρουν» τὸ «προϊὸν» ὥστε νὰ εἶναι «εὔπεπτο» ἀπὸ τὸν ἀμύητο γιὰ νὰ τὸν (ἐκβιάσουμε οὐσιαστικὰ) νὰ τὸ δεχθεῖ καὶ νὰ τὸ «ἐγκολπωθεῖ»!!!!!! Αὐτὸ ποὺ δηλαδὴ εἶναι ἔργο τῆς χάριτος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος στὰ ἔνδον τῆς καρδίας τοῦ κάθε ἀνθρώπου, ἐμεῖς τὸ ἰδιοποιούμαστε καὶ τὸ ἀντικαθιστοῦμε μὲ τὸ δικό μας «ἔργο» ποὺ ἀποσκοπεῖ στὴν ἀλλαγὴ τῆς ἐξωτερικῆς ἐμφάνισης τοῦ ἀνθρώπου καὶ τῆς κατάστασης τῆς Ἐκκλησίας, καὶ ἐπαναυόμαστε ὅτι «κάναμε τὸ «ἀνθρωπίνως δυνατό» καὶ ὁ Θεὸς «θὰ κάνει τὰ ὑπόλοιπα»» ἀντιλαμβανόμενοι τὴν ἐπενέργεια τῆς θείας χάριτος ὡς κάτι μαγικὸ ποὺ δρᾶ ἔτσι κι ἀλλιῶς, ἄσχετα μὲ τὴν ἐσωτερικὴ κατάσταση τοῦ ἀνθρώπου…

    Τὸ ἀστεῖο εἶναι ὅτι αὐτὸ τὸ κατηγοροῦν οἱ «ὑπὲρ» τῆς μεταφράσεως τῶν λειτουργικῶν κειμένων στοὺς «κατὰ», λέγοντας ὅτι τὰ λόγια τοῦ ἱερὲως «δὲν δροῦν μαγικὰ ἀλλὰ πρέπει νὰ τὰ καταλάβει ὁ ἄνθρωπος γιὰ νὰ δράσουν»!!! νομίζοντας ἀφελῶς ὅτι «δράση» εἶναι ἡ ἐγκεφαλικὴ κατανόηση καὶ ὄχι ὁ καθαρισμὸς πρωτίστως τῆς καρδίας τοῦ ἀνθρώπου (πρᾶγμα ποὺ δὲν ἐπιτυγχάνεται ἀπὸ ἄνθρωπο οὔτε μὲ κτιστὰ μέσα!!!!) καὶ ἀντιτείνουν ἐπὶ πλέον ὅτι ὁ καθαρισμὸς τῆς καρδίας πρέπει «νὰ ξεκινήσει» ἀπὸ τὴν «κατανόηση πρῶτα!!!!» κι ἀς λέει ὁ Χριστὸς ὅτι «ἐκ τῆς καρδίας … ΕΞΕΡΧΟΝΤΑΙ…» (καὶ δὲν εἰσέρχονται) «λογισμοὶ…» κ.λ.π. Νομίζοντας ἀφελῶς ὅτι ὁ «λογισμὸς τῆς διανοίας» (ὁ ὁποῖος ἔχει δημιουργηθεῖ ἀπὸ τὴν καρδιακὴ κατάσταση) εἶναι αὐτὸς ποὺ «μολύνει» ἢ «καθαρίζει» τὴν καρδιά, καὶ ὄχι τὸ ἀντίστροφο…

    Αὐτὲς εἶναι οἱ συνέπειες τῆς ἐγκατάλειψης στὴ χώρα μας τῆς ἡσυχαστικῆς παραδόσεως ποὺ ἔγινε στὰ μετεπαναστατικὰ χρόνια καὶ μέχρι τὶς ἡμέρες μας μὲ συνέπεια, πρᾶγμα γιὰ τὸ ὁποῖο δούλεψαν συστηματικὰ καὶ μὲ ἐπιμονὴ πλεῖστοι ὅσοι «εὐσεβεῖς» (μὲ ἐξωτερικὴ δηλαδὴ φαινομενικὴ εὐσέβεια) παλαιοτέρων καὶ νεοτέρων χρόνων…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s